Żółty rower | Ko–lekcja wyborów

Przejdź do treści

Adam Garnek

Żółty rower

1995
instalacja; metal; 125x320x80 cm

Maszyny od zawsze były świadectwem kreatywności ich twórców i symbolem rozwoju i postępu społecznego. Często traktowane są także jako utopijne przedmioty sztuki. Artysta od początków swojej kariery konstruuje maszyny, które nie tyle ułatwiają wykonywanie jakichś prac, ile umożliwiają użytkownikom doświadczanie nietypowego współdziałania z nimi jako celu samego w sobie. Dają satysfakcję partnerskiego współdziałania z maszyną, a jednocześnie w swojej konstrukcji demonstrują na tyle niezwykłą inżynierską inwencję artysty, że są niewątpliwie obiektami sztuki.   

Żółty rower Adama Garnka to powiększona i zmodyfikowana wersja zwykłego roweru. Mobil ten w całości wykonany jest z metalu. Choć zazwyczaj prezentowany jest we wnętrzach galerii w sposób statyczny, można także z powodzeniem na nim jeździć. Jest poruszany w nietypowy sposób, za pomocą dwóch jakby platform, a nie zwykłych pedałów. Jazda na tym rowerze nie jest łatwa, wymaga siły, bo koła są ogromne i ciężkie, do tego jedna część kierownicy służy do skręcania przednim kołem, a druga kieruje kołem tylnym. Jednak osoba, która opanuje poruszanie się na tym rowerze, może stać się aktywną częścią obiektu sztuki.  

Adam Garnek jest twórcą rzeźb kinetycznych i instalacji najczęściej realizowanych w formie interaktywnych mobili, wehikułów, pojazdów. Jest absolwentem poznańskiej ASP. Od dzieciństwa zafascynowany był maszynami, nigdy nie kierował się aktualnymi modami w sztuce, a jego ulubionym materiałem do dzisiaj jest metal.