Tony Oursler
Widmo
Instalacja Widmo Tonego Ourslera składa się ze stołu, obiektu przypominającego lalkę i małego projektora wideo. Lalka, ożywiona niepokojącym dźwiękiem i projekcją z kolorowym wideo z twarzą kobiety rzutowaną na głowę wykonaną z białej poduszki, odwołuje się do stanów iluzji, fantasmagorii i – w tym kontekście – historii telewizji. Animowana, zniekształcona postać ludzka z wielką głową, nad którą groźnie zawisł ciężki drewniany stół, gra z emocjami odbiorcy, sięgając do jego doświadczeń i podświadomości.
Projekcja nagrana została w pętli, mały projektor wideo, przesyłający obraz, jest umieszczony na podłodze kilkadziesiąt centymetrów od poduszki tak, że projektor i kable zasilające są wyraźnie widoczne. Oprócz projektora i niewielkiego przyciemnionego reflektora, świecącego na twarz lalki, nie ma innych źródeł światła – przestrzeń wokół pracy pozostaje ciemna.
Tony Oursler jest artystą amerykańskim, pracującym w wielu dziedzinach artystycznych, wykorzystując m.in. wideo, rzeźbę, instalację, performans i malarstwo, ale przede wszystkim uważany jest za pioniera sztuki nowych mediów i twórcę rzeźby wideo. Należy do artystów, którzy ożywili sztukę wideo, uwalniając ją od ograniczeń związanych z użyciem dwuwymiarowych monitorów. W swojej twórczości poszerzył pole tej dziedziny sztuki, wykonując projekcje obrazów na trójwymiarowe formy – za ekran służyć mogło wszystko, od witryny sklepu po chmurę dymu.
Oursler zaczął prezentować na wystawach swoje rzeźby-ekrany projekcyjne w latach 90. Ten cykl – Gadające głowy – artysta rozwinął następnie w cykl Oczy, w którym rzutował w przestrzeni galeryjnej obrazy oczu. Oczy te, w których można zobaczyć rozszerzające się źrenice czy odbicia tęczówki, czasami wpatrywały się w przestrzeń, a czasami obserwowały zwiedzających, doprowadzając do wymiany niepokojących spojrzeń między dziełem a publicznością.