Widmo | Ko–lekcja wyborów

Przejdź do treści

Instalacja Widmo Tonego Ourslera składa się ze stołu, obiektu przypominającego lalkę i małego projektora wideo. Lalka, ożywiona niepokojącym dźwiękiem i projekcją z kolorowym wideo z twarzą kobiety rzutowaną na głowę wykonaną z białej poduszki, odwołuje się do stanów iluzji, fantasmagorii i  w tym kontekście historii telewizji. Animowana, zniekształcona postać ludzka z wielką głową, nad którą groźnie zawisł ciężki drewniany stół, gra z emocjami odbiorcy, sięgając do jego doświadczeń i podświadomości.

Projekcja nagrana została w pętli, mały projektor wideo, przesyłający obraz, jest umieszczony na podłodze kilkadziesiąt centymetrów od poduszki tak, że projektor i kable zasilające są wyraźnie widoczne. Oprócz projektora i niewielkiego przyciemnionego reflektora, świecącego na twarz lalki, nie ma innych źródeł światła przestrzeń wokół pracy pozostaje ciemna.

Tony Oursler jest artystą amerykańskim, pracującym w wielu dziedzinach artystycznych, wykorzystując m.in. wideo, rzeźbę, instalację, performans i malarstwo, ale przede wszystkim uważany jest za pioniera sztuki nowych mediów i twórcę rzeźby wideo. Należy do artystów, którzy ożywili sztukę wideo, uwalniając ją od ograniczeń związanych z użyciem dwuwymiarowych monitorów. W swojej twórczości poszerzył pole tej dziedziny sztuki, wykonując projekcje obrazów na trójwymiarowe formy za ekran służyć mogło wszystko, od witryny sklepu po  chmurę dymu.

Oursler zaczął prezentować na wystawach swoje rzeźby-ekrany projekcyjne w latach 90. Ten cykl Gadające głowy artysta rozwinął następnie w cykl Oczy, w którym rzutował w przestrzeni galeryjnej obrazy oczu. Oczy te, w których można zobaczyć rozszerzające się źrenice czy odbicia tęczówki, czasami wpatrywały się w przestrzeń, a czasami obserwowały zwiedzających, doprowadzając do wymiany niepokojących spojrzeń między dziełem a publicznością.