Bez tytułu (kolory wykorzystane już przez artystów) | Ko–lekcja wyborów

Przejdź do treści

Paweł Susid

Bez tytułu (kolory wykorzystane już przez artystów)

2005
obraz; akryl na płótnie; 24x160 cm

Obraz Pawła Susida Bez tytułu (kolory wykorzystane już przez artystów) operuje tak schematycznym podsumowaniem ikonicznych prac z historii sztuki i kolorów przypisanym sławnym twórcom, że z pewnością jest żartem. Z czego jednak żartuje?

Zieleń Veronesego to specyficzny odcień zielonego, który można zobaczyć na obrazach Lukrecja czy Alegoria bitwy pod Lepento autorstwa Paola Veronesego, renesansowego malarza włoskiego. Yves Klein, autor monochromatycznych błękitnych obrazów, używał w nich charakterystycznego, wynalezionego przez siebie odcienia błękitu. Susid przypisał mu także kolor złoty, który pojawiał się w jego konceptualno-performatywnych działaniach ze złotem. Aleksandr Rodczenko, jeden z czołowych przedstawicieli rosyjskiego konstruktywizmu, w 1921 roku stworzył  słynny Tryptyk w trzech kolorach. Czysty czerwony. Czysty żółty. Czysty niebieski. Kolor czarny i biały to kolory z Czarnego kwadratu na białym tle najsłynniejszego dzieła Kazimierza Malewicza.

Czyżby Susid poszukiwał swojego koloru? Czy może ironizuje na temat tego, co naprawdę oryginalnego może wnieść artysta do sztuki? Teksty na obrazach Susida wskazują, że malarstwo traktuje on jako twórczość wizualną, w której istotne są także przekazywane myśli. Z tego powodu jego sposób wypowiedzi bliski jest językowi plakatu, jednak nie sięga po plakatową jednoznaczność. Słowami wskazuje wybrane zjawiska, a osoby oglądające jego obrazy zaprasza do kontynuowania refleksji.

Paweł Susid jest malarzem, rysownikiem, projektantem i pedagogiem. W 1978 roku ukończył studia na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W swoich pracach stosuje kompozycje barwne o charakterze geometrycznym, na które nanosi za pomocą szablonu autorskie krótkie teksty. Są one zazwyczaj zabawnymi komentarzami odnoszącymi się do aktualnych wydarzeń społecznych lub sytuacji życiowych.