Jakub Julian Ziółkowski
Genesis
Obraz Jakuba Juliana Ziółkowskiego Genesis uwidacznia imaginarium charakterystyczne dla tego artysty. Odwołuje się do motywu biblijnego stworzenia ludzkości i pierwotnego grzechu, jednak posługuje się wizją znacznie odbiegającą od tradycyjnych jego przedstawień. Świat stworzony przez artystę przypomina kałużę pokrytą żabim skrzekiem. Pierwotna kobieta jest odrażająca, pokryta dziwnymi wypustkami, z których tryska woda; zamiast biblijnego Adama widzimy grupę rozleniwionych mężczyzn przypominających ośmiornice i inne dziwne stwory. Ubrani jak kolesie z podwórka, z petami w zębach, biernie czekają nie wiadomo na co, a zakazany owoc ma formę nogi gigantycznej żaby.
Artysta wkomponował zaobserwowane współcześnie detale i typy zachowań w fantastyczne potwory i pejzaże, mogące kojarzyć się z Ogrodem rozkoszy ziemskich Hieronima Boscha. Groteskowe ukazanie początków świata łączy w sobie różne religijne i kulturowe kody z dzisiejszymi społecznymi realiami. Obraz wydaje się jednocześnie archaiczny i współczesny, prezentuje jednak na tyle sugestywną wizję, że wydaje się ona spójna.
Jakub Julian Ziółkowski jest malarzem, rzeźbiarzem i rysownikiem. Był także autorem scenografii do spektaklu Pit-Bull w Teatrze Rozmaitości. W 2005 roku ukończył studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP. W twórczości Zółkowskiego można odnaleźć wiele odniesień do różnych kierunków malarstwa XX wieku, a także do wytworów kultury popularnej, łącznie z komiksami. Tym, co spaja te różnorodne inspiracje, jest nieograniczona wyobraźnia artysty, daleka od realnego świata. Obrazy, które tworzy, można porównać do dzieł Boscha, Kandinskiego, Witkacego czy Mondriana, a lista ta nie wyczerpuje wszystkich odniesień. Artysta twierdzi, że pomysły do obrazów rodzą się w jego głowie spontanicznie. Tworzone przez niego narracje są rozbudowane i kryją w sobie różne znaczenia, których rozwikłanie może stanowić nie lada wyzwanie dla widza.