Blask | Ko–lekcja wyborów

Przejdź do treści

Olaf Brzeski

Blask

2013
rzeźba; stal; 140x110x12 cm

To 10-sekundowy szkic, który zrobiłem podczas wpatrywania się w słońce aż do momentu wyodrębnienia się z jasności małego krążka samej gwiazdy, który zdawał się być w ciągłym ruchu. Potem ten malutki rysunek powtórzyłem w skali 20 : 1, poświęcając mu znacznie więcej czasu, każdą kreskę kopiując w stalowym pręcie. Komentarz Olafa Brzeskiego jest w tym wypadku bardzo przydatny, bez niego bowiem nie od razu wiadomo, co przedstawia kunsztownie wykonane w stali dzieło. Wizualną zagadkę pomaga też rozwiązać tytuł pracy jasność, moment olśnienia, coś tak niematerialnego i ulotnego, jak może być tylko światło. To praca przestrzenna zrealizowana po znacznym powiększeniu prostego rysunku, właściwie gryzmołów wykonanych przez artystę bezpośrednio po intensywnym patrzeniu prosto w słońce. Wydaje się, że Brzeski usiłował zatrzymać ten moment, zmaterializować go. Uwagę zwraca jednak kontrast między szybkim szkicem a solidnych rozmiarów trójwymiarowym metalowym obiektem zespawanym ze stalowych prętów.

Brzeski lubi używać tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich takich jak brąz, stal, ceramika. Narzucają one nie tylko warsztatową dyscyplinę, ale także skojarzenia ze sztuką akademicką; przypisywaną jej powagę artysta neutralizuje elementami humoru bądź ironii. Dużą wagę przywiązuje do fizyczności swoich dzieł, języka materii i rzemiosła.

Olaf Brzeski (ur. 1975) to rzeźbiarz, autor instalacji, rysunków i filmów. W latach 19941995 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, następnie (19952000) na Wydziale Rzeźby ASP we Wrocławiu. W 2009 roku był nominowany do konkursu Spojrzenia Nagrody Fundacji Deutsche Bank; w 2013 do Paszportów Polityki. Zadebiutował w 2001 roku, wygrywając konkurs na pomnik Pomarańczowej Alternatywy zaprojektował kamiennego krasnala stojącego na postumencie w formie czubka palca (ulica Świdnicka we Wrocławiu).

Artysta najczęściej pracuje w brązie, stali, żywicach, lateksie i ceramice. Tworzy zazwyczaj narracyjne projekty, które ukazują mocno zniekształconą rzeczywistość, zanurzoną w poetyce absurdu, surrealistycznych wizjach i sennych koszmarach. Jego obiekty bywają hermetyczne, bardzo mocno oddziałują wizualnie i nierzadko wymykają się próbom interpretacji. Moje prace są skonstruowane na bazie skojarzeń. To jest jak z poezją cała jej siła polega na zestawianiu ze sobą odpowiednich słów, chociaż one mogą być odległe znaczeniowo i w ogóle nie łączyć się w żadną opowieść. Realizacje Brzeskiego hołdują estetyce brzydoty, charakteryzują się deformacją, destrukcją, zaburzeniem skali czy proporcji. Formalnie przyjmują zwykle postać rozbudowanych environments. Głównym tematem jego twórczości jest postać ludzka, ukazywana w wymiarze fizycznym, psychologicznym i emocjonalnym.