Carpet Invaders | Ko–lekcja wyborów

Przejdź do treści

Janek Simon

Carpet Invaders

2002
instalacja interaktywna; wymiary projekcji wyświetlanej na podłodze: ok. 2,5x1,5 m

We wczesnych pracach Janka Simona można dostrzec fascynację problematyką katastrof i zagłady cywilizacji, uwidaczniającą się w grach komputerowych, których artysta był autorem. Przykładem takiej gry jest debiutancka praca Carpet Invaders. Wzorowana jest na popularnej w latach 80. XX wieku grze Space Invaders, która zapoczątkowała rozwój gier komputerowych. Gra była dwuwymiarowa i polegała na niszczeniu nadciągających kosmitów przy użyciu działka. Motywy graficzne Simon zaczerpnął z ornamentyki XIX-wiecznego dywanu modlitewnego ze zbiorów dziadka artysty, który był kolekcjonerem. Na wyświetlanym na podłogę dywanie widz może, korzystając z wyobrażenia wojennego statku kosmicznego, prowadzić walkę z elementami o orientalnych formach.

Praca, która powstała w czasie konfliktu po ataku na World Trade Center, była odpowiedzią na towarzyszącą tym wydarzeniom trwogę i swoistą islamofobię. Ukazuje, jak konflikty na tle religijnym czy kulturowym przenikają do popularnej rozrywki, przez co wnikają do domów i prywatnego życia za sprawą gier, które wydają się bezpieczną zabawą, a w istocie rozwijają fascynację agresją militarną.

Janek Simon to artysta wszechstronny, tworzący instalacje interaktywne, filmy wideo, obiekty, akcje artystyczne, pracujący także jako kurator projektów i wystaw. Spektrum jego zainteresowań jest różnorodne, interesuje się m.in. globalizacją, geografią polityczną, sztuczną inteligencją, grami komputerowymi, postkolonializmem, problemami społecznymi, strategiami finansowymi, podróżami i wieloma innymi zagadnieniami. Zadebiutował w 2001 roku, a w 2019 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprezentował retrospektywną wystawę Syntetyczny folklor, prezentującą jego twórczość  z ostatnich 15 lat. Wiele z prac pokazywanych na tej wystawie artysta wyprodukował sam przy użyciu domowej drukarki 3D.